«… Αν οι πολίτες έχουν δικαίωμα στην ανάπτυξη, η Πολιτεία έχει υποχρέωση να μην αφήσει οποιαδήποτε περιοχή στο ημίφως της γκετοποίησης, και στο σκοτάδι κάποιων ιδεολογικών εμμονών. Το επόμενο τρίμηνο θα στηθούν τα πρώτα συνεργεία σε διάφορες περιοχές της Αθήνας και μια από αυτές είναι η πλατεία Εξαρχείων. Θέλουμε τη συμπαράσταση όλων των κομμάτων ώστε να ξεπεράσουμε τις όποιες αντιδράσεις μπορεί να εκδηλωθούν», Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Φεβρουάριους 2021
Ο λόγος για τη νέα γραμμή 4 του μετρό, «Γουδί- Άλσος Βεΐκου» και τον σταθμό που προβλέπεται στην πλατεία Εξαρχείων. Για 8 χρόνια τουλάχιστον ο θόρυβος, η σκόνη, η κυκλοφοριακή επιβάρυνση, η δυσλειτουργία και το πιθανό κλείσιμο των μικρών μαγαζιών της περιοχής είναι δεδομένα. Η μοναδική μας πλατεία μετατρέπεται από δημόσιος χώρος συνάντησης αποκλειστικά σε χώρο κίνησης. Τα δέντρα κόβονται, ο ελεύθερος χώρος καταλαμβάνεται από εισόδους/εξόδους, σκάλες, εξαερισμούς, ανελκυστήρες. Επιπλέον, η επιλογή δημιουργίας σταθμού σε σημείο με στενούς δρόμους, έλλειψη ουσιαστικής σύνδεσης με υπέργεια συγκοινωνία, ανύπαρκτο χώρο Parking θα δημιουργήσει κυκλοφοριακό χάος και θα κάνει τη ζωή μας αβίωτη.
Η δήλωση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών είναι η πιο τρανταχτή απόδειξη για τον λόγο κατασκευής του σταθμού στην πλατεία Εξαρχείων. Δε στοχεύει στη δημιουργία ενός συγκοινωνιακού κόμβου που θα ενώνει περιοχές και θα ελαχιστοποιεί χρόνους μετακίνησης, διευκολύνοντας την καθημερινότητά μας, ενώ οι διαδικασίες και οι επιλογές του σχεδιασμού δεν τέθηκαν σε διαβούλευση με τους κατοίκους και τους εργαζόμενους της γειτονιάς, όπως προβλέπεται, αλλά επιβάλλονται ως εθνικό σχέδιο ανάπτυξης και αναβάθμισης που συνεπάγεται:
- Αύξηση ενοικίων και αντικειμενικών αξιών προς όφελος των κτηματομεσιτικών εταιριών, αλλαγή χαρακτήρα των εμπορικών καταστημάτων και των χώρων διασκέδασης (αλυσίδες καφέ που μπορούν να ανταποκριθούν σε υψηλό λειτουργικό κόστος, επαγγελματικοί χώροι και όχι χώροι κατοικίας), ανεξέλεγκτη τουριστικοποίηση με επέκταση των χώρων βραχυχρόνιας μίσθωσης
- Απομάκρυνση, διάλυση, καταστολή των χώρων εκείνων που σήμερα αποτελούν χώρους κοινωνικής έκφρασης αλληλεγγύης και πολιτικής έκφρασης
Η πλατεία Εξαρχείων είναι ένας από τους ελάχιστους ελεύθερους δημόσιους χώρους της περιοχής. Ταυτόχρονα, είναι ο κοινωνικός πυρήνας μιας ιστορικής γειτονιάς παρά την εγκατάλειψή της από τον Δήμο και την συγκυριακή εξάπλωση αντικοινωνικών πρακτικών.
Η δημιουργία του σταθμού στον πεζόδρομο της οδού Τοσίτσα, πάνω σε δύο μεγάλες λεωφόρους, την Πατησίων και την Αλεξάνδρας, ανάμεσα στο ΕΜΠ και στο Αρχαιολογικό Μουσείο, γειτνιάζοντας και με άλλους σταθμούς, παλαιότερους και της νέας γραμμής, θα ήταν μία λειτουργική επιλογή, αν ενδιαφερόμασταν όντως για τη δημιουργία ενός σταθμού που θα εξυπηρετεί τον κόσμο. Εναλλακτική λύση υπάρχει, η άρνησή της είναι σκόπιμη.
Θέλουμε δημόσιες συγκοινωνίες
που διευκολύνουν και δεν καταστρέφουν γειτονιές και ελεύθερους χώρους
Πρωτοβουλία SOS Πλατεία
Στέκια, συλλογικότητες και πρωτοβουλίες της γειτονιάς