Μετά το έγκλημα των Τεμπών, η πρώτη δήλωση του πρωθυπουργού για το δυστύχημα, η οποία μεταδόθηκε τηλεοπτικά με τη μορφή του διαγγέλματος την επομένη του δυστυχήματος, απέδωσε την τραγωδία «κυρίως σε τραγικό ανθρώπινο λάθος».
Συγχαίροντας τον Κ. Καραμανλή για την απόφαση του να παραιτηθεί από τη θέση του υπουργού Μεταφορών – όπως ανέφερε ο Κ. Καραμανλής, με τη στάση του «ανέλαβε την αντικειμενική πολιτική ευθύνη» – ο Κ. Μητσοτάκης απέφυγε να αναλάβει ο ίδιος οποιαδήποτε πολιτική ευθύνη για το πολύνεκρο δυστύχημα· ακόμα περισσότερο, απέφυγε να απαντήσει στις τεκμηριωμένες καταγγελίες των εργαζόμενων του ΟΣΕ για την μακροχρόνια υποβάθμιση του σιδηρόδρομου, οι οποίες είχαν πλήρως αγνοηθεί. Σημαντικό ρόλο για την αναπαραγωγή της αφήγησης για «ανθρώπινο λάθος» έπαιξε ένα ηχητικό συνομιλίας του σταθμάρχη και του μηχανοδηγού, μαζί με ένα σύνολο διαρροών στον τύπο που επικεντρώθηκαν στο πρόσωπο του σταθμάρχη.
Ένα χρόνο μετά, το ρεπορτάζ του «Βήματος της Κυριακής» με τίτλο «Μονταζιέρα στα Τέμπη», αναφέρει ότι έγινε αλλοίωση συνομιλιών του σταθμάρχη με μηχανοδηγούς στη Λάρισα. Το ρεπορτάζ αποκαλύπτει αλλοίωση συνομιλιών του σταθμάρχη, που αφαιρέθηκαν παράνομα από το σύστημα καταγραφών επικοινωνιών του ΟΣΕ μέσω της ανάλυσης των συγκεκριμένων τεσσάρων λέξεων του επίμαχου διαλόγου τη νύχτα της 28ης Φεβρουαρίου 2023.
Όπως αναφέρει το πρωτοσέλιδο του «Βήματος», ο μηχανοδηγός που απευθύνθηκε στον «Βασίλη» για να λάβει το «πράσινο φως» της αναχώρησης δεν ήταν εκείνος της μοιραίας αμαξοστοιχίας, όπως είχε υποστηριχτεί τότε, αλλά ενός τοπικού δρομολογίου.
«Ποιος κρύβεται πίσω από το μοντάζ των συνομιλιών του σταθμάρχη και ποιος μπορεί να ήταν ο σκοπός της συρραφής των δυο διαφορετικών συνομιλιών πέρα από την ενίσχυση του επιχειρήματος περί ανθρώπινου λάθους;», αναρωτιέται το ρεπορτάζ.
Πέρα από το συγκεκριμένο ερώτημα, οφείλουμε να αναδείξουμε το σύνολο της κυβερνητικής διαχείρισης.
Αρχικά η κυβέρνηση αντιμετωπίσε τις διαδηλώσεις που έγιναν άμεσα μετά το έγκλημα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη με εκτεταμένη καταστολή, δεν άφησε το παραμικρό περιθώριο αμφιβολίας σχετικά με το πώς σκόπευε να αντιμετωπίσει τη λαϊκή οργή η κυβέρνηση.
Σε δεύτερο χρόνο, κι ενώ το εγχείρημα της αποπολιτικοποίησης των γεγονότων κατέρρευσε υπό το βάρος των οργισμένων μαζικών κινητοποιήσεων και της παλλαϊκής απεργίας της 8ης Μαρτίου 2023, ο Κ. Μητσοτάκης εισηγήθηκε στο υπουργικό συμβούλιο της 9ης Μαρτίου ένα νέο αφήγημα, σύμφωνα με το οποίο στον επιμερισμό των ευθυνών για το δυστύχημα θα προβεί η δικαιοσύνη.
Επιπλέον, δεν παρέλειψε να στοχοποιήσει με άμεσο τρόπο τους εργαζόμενους συνδικαλιστές, αναφέροντας «όλοι φταίμε και ας το ομολογήσουμε με θάρρος. Από κυβερνήσεις και διοικήσεις που επί χρόνια κατάντησαν ένα κρίσιμο έργο “γιοφύρι της Άρτας”, μέχρι κάποιες συντεχνίες που ταυτόχρονα εμπόδιζαν κάθε αξιολόγηση του προσωπικού των τρένων μας».
Παράλληλα με αυτό το αφήγημα, εμφανίστηκε ξανά και η μόνιμη για τον Μητσοτάκη επωδός, ότι τάχα «δεν γνώριζε» για την κατάσταση του δικτύου και για τα προβλήματα ασφάλειας, γραμμή που επαναλαμβάνει συνεχώς ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, αφού όλες οι άλλες «γραμμές άμυνας» έχουν αποτύχει.
Μετά από έναν χρόνο, φαίνεται ότι αρχίζουν να αποδομούνται όλες οι τεχνητές, επικοινωνιακές και εγκληματικές δικαιολογίες της κυβέρνησης:
- Το σημερινό ηχητικό – το οποίο επιβεβαιώνει ζητήματά που είχαν επισημάνει οι εργαζόμενοι (παραπομπή) – αναδεικνύει ότι η ρητορική του ανθρώπινου λάθους ήταν ενορχηστρωμένη από την κυβέρνηση και τα μίντια. Η μονταζιέρα αυτή υπήρξε και ήταν κεντρικά μεθοδευμένη από το Μέγαρο Μαξίμου.
- Η σύντομη και πλήρως προσχηματική κοινοβουλευτική εξεταστική επιτροπή για Τέμπη αποτέλεσε μία πρόβα συγκάληψης – καμία δικαιόσυνη δεν μπορούν να αποδώσουν όσοι/ες φροντίζουν να σκεπάζουν τα ίχνη του εγκλήματός και τις ευθύνες τους.
- Καμία ουσιαστική βελτίωση της κατάστασης του σιδηροδρομικού δικτύου και των δημόσιων υποδομών δεν έχει προχωρήσει. Τόσο ο σιδηρόδρομος όσο και η πλημμελής ύπαρξη αντιπλημμυρικών έργων ή άλλων έργων πολιτικής προστασίας (αρκεί να θυμηθούμε τις πυρκαγιές και τον Daniel), δείχνουν το μέτρο της κοροϊδίας.
Η διάχυση των ευθυνών σε «όλους» δεν στοχεύει μόνο στην προστασία της τωρινής κυβέρνησης από τις προφανείς, συγκεκριμένες και εγκληματικές ευθύνες της στη διάλυση του σιδηροδρόμου, η οποία προχώρησε ακόμα περισσότερο επί των ημερών της. Έχει πολύ μεγαλύτερο βάθος.
Επιδιώκει να διαστρεβλώσει συνειδητά και πλήρως την ιστορική αλήθεια και να δημιουργήσει μια παρακαταθήκη για περαιτέρω προώθηση του σχεδίου εκποίησης των δημόσιων σιδηροδρόμων, για σταδιακή κατάργηση του μόνιμου προσωπικού και για τον εξοβελισμό των συνδικαλιστικών οργανώσεων, αυτών, δηλαδή, που προειδοποιούσαν εδώ και καιρό για τις ελλείψεις στην ασφάλεια κι αντιμετωπιζόταν με χλευασμούς, καταγγελίες ή δικαστικές διώξεις.
Αθωώνει τις νεοφιλελεύθερες και μνημονιακές πολιτικές των τελευταίων δεκαετιών, οι οποίες εμπνεύστηκαν, ενορχήστρωσαν και υλοποίησαν την υποβάθμιση, τον τεμαχισμό και την ιδιωτικοποίηση του δημόσιου σιδηροδρόμου, παρουσιάζοντάς τες ως προσπάθειες βελτίωσης που παρεμποδίστηκαν από κάποια αιώνια υπανάπτυξη του ελληνικού κράτους, από «κολλημένους» συνδικαλιστές, από «εμμονές» της Αριστεράς κ.α.
Οι θύτες του εγκλήματος παρουσιάζονται ωςπροστάτες, οι οποίοι απλώς απέτυχαν να ολοκληρώσουν το έργο τους, ενώ ως ένοχοι παρουσιάζονται εκείνοι που προειδοποιούσαν γι’ αυτό που συνέβη.
Από τη πλευρά μας, θέλουμε να ενώσουμε τη φωνή μας:
- Με τους εργαζόμενους/ες που είναι οι πλέον κατάλληλοι για την ουσιαστική ανάδειξη των δυνατοτήτων βελτίωσης των υποδομών.
- Με την κοινωνία που ζητά την αύξηση των μέτρων πολιτικής προστασίας, την ανάδειξη των ευθυνών και τη βελτίωση της καθημερινότητας.
- Με τις οικογένειες και τους οικείους των θυμάτων, των τραυματίων, των επιβατών που αγωνίζονται ενάντια στη συγκάλυψη και την επανάληψη ενός αντίστοιχου εγκλήματος.
ΤΟ ΕΓΚΛΗΜΑ ΤΩΝ ΤΕΜΠΩΝ – ΔΕΝ ΘΑ ΞΕΧΑΣΤΕΙ
ΟΙ ΖΩΕΣ ΜΑΣ ΜΕΤΡΑΝΕ -ΜΑΣ ΑΞΙΖΕΙ ΝΑ ΖΟΥΜΕ ΚΑΛΥΤΕΡΑ
Να γίνει η οργή μας
ποτάμι ανατροπής
των πολιτικών
που καταστρέφουν
την κοινωνία