Σήμερα και αύριο ξεκινούν οι πανελλαδικές εξετάσεις για τα επαγγελματικά (ΕΠΑΛ) και γενικά (ΓΕΛ) λύκεια, όπου χιλιάδες μαθητές/τριες θα πρέπει να αποδώσουν το μέγιστο των δυνατοτήτων τους για να καταφέρουν να περάσουν σε κάποιο ίδρυμα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης που θα έχουν επιλέξει. Τι είναι όμως αυτό το “μέγιστο των δυνατοτήτων τους” και σε πόσους/ες δίνεται πραγματικά η δυνατότητα να “επιλέξουν” τη σχολή που επιθυμούν; Πόσους φραγμούς αποκρύπτει εν τέλει αυτή η φράση;
Αν οι μαθητές/ριες τελικά αποφασίσουν να δώσουν πανελλήνιες εξετάσεις, και όχι απλά τις απολυτήριες ώστε να θεωρούνται απόφοιτοι/ες δευτεροβάθμιας (κάτι το οποίο ισχύει περίπου 8 χρόνια τώρα), και το οποίο συνεπαγεται πιθανή είσοδό τους σε ιδιωτικά κολλέγια, ιδιωτικά ή δημόσια ΙΕΚ ή και Μαθητεία αν προέρχονται από την επαγγελματική εκπαίδευση (όπου ένα μεγάλο ποσοστό δεν δίνει πανελλαδικές εξετάσεις), τότε θα μπορέσουν να διεκδικήσουν μια θέση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Οι πανελλαδικές εξετάσεις θα δοθούν σε ένα αναδιαρθρωμενο πλαίσιο, το οποίο άλλαξε εντός των χρόνων που τα σχολεία τηλε-λειτουργούσαν την περίοδο της πανδημίας με ευθύνη της Υπουργού Κεραμέως. Το αναδιαρθρωμενο πλαίσιο των πανελληνίων έγκειται επίσης στο γεγονός της εισόδου της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, που πρώτη φορά λειτούργησε πέρσι και άφησε εκτός 17.000 υποψήφιους/ες, ξεσήκωσε γενικευμένη αντίδραση, άφησε πανεπιστημιακά τμήματα χωρίς εισακτέους, παρόλα αυτά εφαρμόζεται και φέτος με ακόμα μεγαλύτερη αυστηρότητα και υπολογίζεται ότι θα είναι ακόμη 9.000, σε σχέση με πέρυσι, οι υποψήφιοι/ες που θα αποκλειστούν από την είσοδο στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Φέτος επίσης επανέρχεται το μάθημα των Λατινικών στην εξεταστέα ύλη στη θέση της Κοινωνιολογίας, μία αλλαγή που εκφράζει με πούρο τρόπο τις συντηρητικές πολιτικές που ακολουθεί η κυβέρνηση της ΝΔ στην εκπαίδευση καθώς και το ιδεολογικό αποτύπωμα που θέλει να αφήσει αναδιατάσσοντας τα προγράμματα σπουδών. Προφανώς οι αποκλεισμοί αυτοί έχουν και βαθύ ταξικό χαρακτήρα.
Σε αυτή τη σειρά βαθιά ταξικών πολιτικών του Υπουργείου Παιδείας εντάσσεται και η επανείσοδος της τράπεζας θεμάτων στις ενδοσχολικές εξετάσεις, η οποία είναι ένα ακόμη “φίλτρο” εντός των μαθητών/ριών και αυτό φαίνεται από το γεγονός ότι το 2013-2014 που ήταν σε ισχύ, οι μετεξεταστέοι ανήλθαν σε ποσοστό 23,3% εν αντιθέσει με τα προηγούμενα χρόνια που βρισκόταν στο 4,2%. Η τράπεζα θεμάτων εφαρμόζεται σε μαθητές που δεν έχουν δώσει εξετάσεις τα δύο τελευταία χρόνια, που έχουν χάσει πολλές ώρες μαθημάτων λόγω του κόβιντ αλλά και των πολλών κενών, και μάλιστα, χωρίς να συνυπολογίζονται οι αντιδράσεις των εκπαιδευτικών.
Αύριο μαθητές/ριες δίνουν έναν ακόμη αγώνα ενάντια στους ταξικούς φραγμούς και τις κοινωνικές διακρίσεις διεκδικώντας τα όνειρά τους! Είμαστε δίπλα τους!
Ομάδας Παιδείας της Αναμέτρησης