Now Reading:

Ανακοίνωση Αναμέτρησης για το φοιτητικό νομοσχέδιο | Όλοι/ες στις κινητοποιήσεις των Φοιτητικών Συλλόγων την Πέμπτη 21/1

Εδώ και σχεδόν ένα χρόνο η κοινωνία αντιμετωπίζει μία πρωτόγνωρη συνθήκη λόγω της πανδημίας του κορονοιού και των επιπτώσεων που αυτή έφερε σε παγκόσμιο επίπεδο. Κι αυτή η κατάσταση επιδεινώνεται από την επιλογή της κυβέρνησης ακόμα και σήμερα να ακολουθεί μια πολιτική υποχρεωτικού εγκλεισμού του πληθυσμού αντί δημιουργίας ενός σχεδίου ενημέρωσης του, πρόληψης με την διενέργεια μαζικών δωρεάν τεστ και εμβολιασμών, ενίσχυσης των μονάδων εντατικής θεραπείας και συνολικότερα του εθνικού συστήματος υγείας. Ωστόσο η επιλογή των απαγορεύσεων κυκλοφορίας είναι πλέον ξεκάθαρο μετά και την σειρά αντιλαικών μέτρων που πέρασε η κυβέρνηση την περίοδο της πανδημίας, ότι εξυπηρετεί την επιλογή της αυτή, να εκμεταλλευτεί την πανδημία για να περάσει νομοσχέδια που θα προκαλούσαν μεγάλες αντιδράσεις και θα δημιουργούσαν μια δυναμική αμφισβήτησης της κυρίαρχης πολιτικής. Αυτή την επιλογή ίσως περισσότερο από οποιοδήποτε άλλο τομέα βλέπουμε στον χώρο της εκπαίδευσης με το νέο νομοσχέδιο που έρχεται να αλλάξει ριζικά την κατάσταση στα πανεπιστήμια.

Το νομοσχέδιο αυτό αποτελείται από 4 άξονες. Την δημιουργία πανεπιστημιακής αστυνομίας η οποία μάλιστα θα ελέγχεται απευθείας από την ηγεσία της ελληνικής αστυνομίας και όχι από τα πανεπιστημιακά ιδρύματα, την εισαγωγή ορίου φοίτησης στα ν+ν/2 , την δημιουργία πειθαρχικών με ποινές μέχρι και διαγραφής, και την εισαγωγή πολλαπλών βάσεων εισαγωγής στα πανεπιστήμια.

Στο σύνολο του το νομοσχέδιο αυτό αν εφαρμοστεί, φαίνεται να εξυπηρετεί τέλεια τις απαιτήσεις του εγχώριου κεφαλαίου για την διαμόρφωση του απαραίτητου εργατικού δυναμικού, τόσο σε όρους επαγγελματικής κατανομής, όσο και στον τομέα της ιδεολογικής του συγκρότησης. Από την μία η εισαγωγή του ορίου φοίτησης αλλά και η διαμόρφωση ενός νέου πειθαρχικού κώδικα που μάλιστα θα εφαρμόζεται από την πανεπιστημιακή αστυνομία, δημιουργεί μια ασφυκτική συνθήκη στο φοιτητικό υποκείμενο. Τα περιθώρια αντίδρασης στις ακολουθούμενες πολιτικές αλλά ακόμα και η εναντίωση σε καθημερινά προβλήματα που μπορεί να αντιμετωπίζει, περιορίζονται σε μεγάλο βαθμό υπό τον φόβο της διαγραφής λόγω της αντίδρασης του αλλά ακόμα και από την όλο και πιο εντατικοποιημένη του καθημερινότητα. Το ήδη κυρίαρχο δόγμα της μη εναλλακτικής φαίνεται λοιπόν να ενισχύεται ακόμα περισσότερο, με όλο και μεγαλύτερα κομμάτια της νεολαίας να νιώθουν ότι ασφυκτιούν στην υπάρχουσα κατάσταση, αλλά παρόλα αυτά να μην βλέπουν την δυνατότητα αλλαγής της. Από την άλλη η εισαγωγή της τριπλής βάσης εισαγωγής στα πανεπιστήμια, έχει σαν στόχο την μείωση των εισακτέων και τη δημιουργία των απαραίτητων ροών τόσο προς την τεχνική εκπαίδευση, όσο και προς την ιδιωτική που μετά και την ισοτίμηση των πτυχίων επιχειρείται να προωθηθεί. Παράλληλα, με την εισαγωγή των βάσεων αυτών δημιουργείται το απαραίτητο πλαίσιο για τον έλεγχο των εκροών ανά επαγγελματικό πεδίο είδη από τις εισροές στα πανεπιστήμια, με τις σχολές να αλλάζουν τον αριθμό εισακτέων ανάλογα με τις δυνατότητες απορρόφησης των αποφοίτων τους από την αγορά εργασίας.

Όσον αφορά την δημιουργία της πανεπιστημιακής αστυνομίας, πέρα από τον εμφανή στόχο πειθάρχησης του φοιτητικού δυναμικού, πρέπει να αναγνωρίζεται ο ρόλος του συγκεκριμένου μέτρου στην διατήρηση ενός ήδη υπάρχοντος ιδεολογικού συσχετισμού, με την συντηριτικοποίηση του κοινωνικού σχηματισμού να έχει ήδη πραγματοποιηθεί από τα χρόνια που η ΝΔ βρισκόταν στην αντιπολίτευση. Η δημιουργία από την ΝΔ σε συνδυασμό με τα ΜΜΕ τα οποία ελέγχει, ενός υποτιθέμενου εχθρού του κοινωνικού συνόλου (μετανάστες, Εξάρχεια, καταλήψεις, ΑΣΟΕΕ-ΑΠΘ) , αποτελούσε κυρίαρχη στρατηγική της τα προηγούμενα χρόνια προσπαθώντας να στρέψει την κουβέντα από τις οικονομικές συνθήκες που βιώνει ο λαός σε ζητήματα ασφάλειας και υποτιθέμενης ανομίας. Το ίδιο συμβαίνει και τώρα με την κυβέρνηση να προσπαθεί να ξεφύγει των ευθυνών της για την μη αποτελεσματική αντιμετώπιση της πανδημίας τόσο σε υγειονομικό όσο και σε οικονομικό επίπεδο αλλά και από την συσσωρευμένη δυσαρέσκεια που έχουν προκαλέσει οι απαγορεύσεις κυκλοφορίας. Και αυτή την φορά δεν στοχεύει μόνο τον κόσμο των κινημάτων, αλλά επιχειρεί να παρουσιάσει την νεολαία σαν υπεύθυνη για την αύξηση των κρουσμάτων και την καθυστέρηση της επιστροφής σε μία προηγούμενη κανονικότητα.

Το νομοσχέδιο αυτό έρχεται σίγουρα σε μία περίοδο που οι φοιτητ(ρι)ές έχουν χάσει την επαφή τους η ακόμα χειρότερα δεν έχουν έρθει ποτέ σε επαφή με τις συλλογικές δράσεις και διαδικασίες. Κι αυτό σε συνδυασμό με την δυσκολία που αντιμετωπίζει η αριστερά στις σχολές να παρέμβει σε αυτούς στην συνθήκη που ζούμε αλλά και την καταστολή που πλέον δεν περιορίζεται σε διάλυση πορειών και συλλήψεις αλλά αποκτά και οικονομικό χαρακτήρα με τα πρόστιμα, δημιουργεί σοβαρά προβλήματα στην προσπάθεια δημιουργίας ενός μαζικού φοιτητικού κινήματος. Παρόλα αυτά πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι η δυσαρέσκεια που υπάρχει αυτή την στιγμή στην νεολαία και πιο συγκεκριμένα στους φοιτητ(ρι)ές είναι μεγάλη και ξεπερνά τα όρια του νομοσχεδίου. Την στιγμή που η κυβέρνηση περνάει ένα τέτοιο νομοσχέδιο με τις σχολές κλειστές, μεγάλο κομμάτι του κόσμου των σχολών ζητάει την επιστροφή του σε αυτές νιώθοντας ότι η κυβέρνηση τον κοροιδεύει όταν ανοίγει τόσους τομείς της οικονομίας και για τα πανεπιστήμια επιτηδευμένα αγνοεί τα προβλήματα που δημιουργεί η τηλεκπαίδευση. Αντίστοιχα μεγάλη είναι η δυσαρέσκεια της νεολαίας και για την συνθήκη ζωής της που διαμορφώνεται εντός lockdown σε ένα σχήμα (τηλεκπαίδευσης- πιθανής δουλειάς- κατανάλωσης-εγκλεισμού).

Οι επιλογές που θα πάρει η φοιτητική αριστερά το επόμενο διάστημα λοιπόν, είναι ιδιαίτερα σημαντικές. Από την πλευρά μας και αναγνωρίζοντας ότι δεν έχουμε έτοιμες απαντήσεις στα ερωτήματα που ανοίγονται, προσπαθούμε να συμβάλουμε στον διάλογο που ανοίγεται εκτιμώντας ότι το επόμενο διάστημα θα πρέπει να υπάρξει:

  1. Μια προσπάθεια κινηματικού συντονισμού όλων των αγωνιστικών δυνάμεων εντός των σχολών. Η ενότητα τους το επόμενο διάστημα στα κινηματικά γεγονότα αποτελεί στοιχείο σημαντικό για την μαζικότητα και την διεκδικητικότητα τους.
  2. Μια πρωτοβουλία καμπανιακού τύπου που θα προσπαθήσει να δώσει λύση στην δυσκολία επαφής με το φοιτητικό υποκείμενο. Μια καμπάνια που δεν θα υποκαθιστά τα σχήματα των σχολών αλλά θα δρά ενισχυτικά σε αυτά, έχοντας ρόλο αντιπληροφόρησης αλλά και προπαγάνδισης των κινητοποιήσεων και των αιτημάτων των Φοιτητικών Συλλόγων. Σημαντικό για την επιτυχία αυτής της καμπάνιας θα είναι και η δυνατότητα εμπλοκής ανένταχτου δυναμικού. Η συμμετοχή του αυτή θα είναι ιδιαίτερα προωθητική καθώς από την μία θα τροφοδοτεί την καμπάνια με ζητήματα που απασχολούν το φοιτητικό υποκείμενο και η αριστερά μπορεί να αγνοεί η να υποβαθμίζει όπως φάνηκε ένα προηγούμενο διάστημα, ενώ παράλληλα θα αποκτά κι εκείνο μια πιο ενεργή συμμετοχή. Παράλληλα σημαντική είναι η συμμετοχή σε αυτή την καμπάνια ατόμων από όλη την ακαδημαϊκή κοινότητα που επίσης πλήττονται από το νομσοσχέδιο.
  3. Η προσπάθεια ένταξης στον δημόσιο διάλογο πέρα του νομοσχεδίου, των αιτημάτων του ασφαλούς ανοίγματος των σχολών και της άρσης των απαγορεύσεων κυκλοφορίας ως ζητήματα που από την μία έχουν μεγάλη αποδοχή στην νεολαία, ενώ επίσης αποτελούν κόμβους για την δυνατότητα παρέμβασης στον κόσμο των σχολών.

Άμεση απόσυρση του νομοσχεδίου για την εκπαίδευση

Καμία σκέψη για διάλυση των κινητοποιήσεων των Φοιτητικών Συλλόγων

Αγώνας για δημόσιο, δωρεάν και δημοκρατικό πανεπιστήμιο

Όλοι/ες στις κινητοποιήσεις των Φοιτητικών Συλλόγων την Πέμπτη 21/1!

Share This Articles
Πληκτρολογήστε λέξεις-κλειδιά και πιέστε το Enter.